توضيح کلي کمآبي بدن عبارت است از کم شدن
آب و نمکهايضروري بدن. کم آبي در
نوزادان، شيرخواران، و افراد بالاي 60 سال خطرناکتراز ساير گروههاي سني است.
آب تقريباً 60% وزن بدن مرد و 50% وزن بدن زنرا تشکيل ميدهد و براي
حفظ سلولها و بافتهاي بدن، مقدار آن بايد درمحدودهاي بسيار کم تغيير
کند. • علايم شايع خشکي دهان و زبان - کاهش يافقدان کامل ادرار - گود
افتادن چشمها - چروکيده شدن پوست منگي؛ گيجي؛ اغما- پايين بودن فشار خون - تشنگي شديد - افزايش
تعداد ضربان قلب و تنفس • علل
استفراغ يا اسهال مداوم به هر علتي - تب بالا به طور مداوم - تعريقزياد
- مصرف داروهايي که باعث از دست رفتن آب و الکتروليت بدن ميشوند،مثل
داروهاي ادرارآور (ديورتيک) - قرار گرفتن بيش از اندازه در معرض آفتاب• عوامل افزايشدهنده خطر سنين نوزادي و
شيرخوارگي - سنين بالاي 60 سال - بروز
اخير يک بيماري همراه با تب بالا - ديابت شيرين - بيماري مزمن کليه • پيشگيري در صورت وجود يک بيماري زمينهاي که
موجب کم آبي بدن شده است،براي درمان آن به پزشک
مراجعه کنيد. اگر استفراغ يا اسهال داريد، بايد آبو الکتروليت از دست رفته
را تدريجاً جبران کنيد. اگر از داروهاي ادرارآور(ديورتيک) استفاده ميکنيد، روزانه خود را وزن
کنيد. در صورتي که دچار کاهشوزن بيش از 5/1 کيلوگرم
در عرض يک روز يا 5/2 کيلوگرم در عرض يک هفتهشديد، به پزشک خود اطلاع
دهيد. • عواقب مورد انتظار با کنترل کردن علتزمينهاي و دادن مايعات
براي جايگزيني مايعات از دست رفته، فرد بهبودمييابد. • عوارض احتمالي
: کاهش فشار خون، شوک و مرگ در اثر کم آبي شديد وطولاني مدت • • • درمان •
اصول کلي - بررسيهاي تشخيصي خون، شامل شمارشسلولهاي خون و اندازهگيري
غلظت الکتروليتهاي خون. الکتروليتها عبارتند ازمواد معدني حل شده در خون
و ساير مايعات بدن. الکتروليتها نقشي اساسي درتمام کارهاي بدن دارند.
الکتروليتهاي اصلي عبارتند از سديم، پتاسيم، کلر،کلسيم، فسفر، منيزيم، و دياکسيد
کربن. منبع الکتروليتها غذاها هستند. تنظيمالکتروليتهاي بدن عمدتاً
به عهده کليهها و ريهها است. - بستري کردن بيماربراي تزريق مايعات داخل
وريدي تنها در موارد شديد يا طول کشيده - وزن خودرا روزنهبا
يک ترازوي دقيق ثبت کنيد تا در صورت از دست دادن مايع زودمتوجه
آن شويد. - اگر استفراغ يا اسهال داريد، تعداد دفعات هر کدام را ثبتکنيد
تا بتوانيد ميزان مايع از دست رفته را تخمين بزنيد. - در موارد کم آبيخفيف،
مايعات رقيق به ميزان کم و در دفعات زياد بنوشيد. اگر در هر بار مقدارزيادي
مايع بنوشيد، امکان دارد استفراغ به شما دست دهد. - محلولهايالکتروليتي
بنوشيد. • داروها امکان دارد تزريق مايعات داخل وريدي برايجايگزيني
مايعات از دست رفته ضروري باشد. • فعاليت : تا زمان بهبودي، دررختخواب
استراحت کنيد. • رژيم غذايي به بيماري زمينهاي بستگي دارد. غذاهاي پر نمک اثر کمبود آب را کاهش ميدهند.
» » در اين شرايط به پزشک خودمراجعه نماييد اگر شما يا
يکي از اعضاي خانواده تان علايم کم آبي راداريد
+ نوشته شده در سه شنبه ۱۳۹۰/۰۵/۱۸ ساعت 20:58 توسط محمد طالب روحی
|
سلام این محیط مجازی مکانیست برای ابراز علایق و درد دلها و دلنوشته ها و هر مطلبی که بروبچ گل اتاق عمل 892 زهک بخوان بذارن حالا چه علمی و چه غیر علمی ، چه میخواد به اتاق عمل ربط داشته باشه چه نداشته باشه.